DiëVitale aangesloten bij PuurGezond

Weg met strenge diëten en afslankhypes. Terug naar puur gezond eten! Want dat is de beste oplossing voor overgewicht en andere gezondheidsproblemen. Steeds meer diëtisten en gewichtsconsulenten hanteren deze lekkere en puur gezonde aanpak in hun praktijk. Ook bij DiëVitale kun je terecht voor PuurGezonde voedingsadviezen. 

Geen pakjes, zakjes, shakes en light producten. Maar wel écht eten, dat lekker en gezond voor je is. Wie op die manier eet, verbetert zijn gezondheid en valt af. Op een heel lekkere manier! Dat is de missie van de website www.PuurGezond.nl. En ook in de praktijk van DiëVitale wordt deze aanpak gehanteerd.

Het draait in deze methode allemaal om écht eten. Pure, eerlijke producten die je verzadigen en voeden. Wie geniet van een puur gezonde voeding, voelt zich energieker en heeft geen last van snaaihonger. In mijn praktijk leer ik cliënten graag hoe ze soepel kunnen overstappen naar een puur gezond eetpatroon. Met lekkere recepten, goede tips en een duidelijk stappenplan.

Wetenschappelijke onderbouwing

Gezond eten is vooral puur eten: kiezen voor onbewerkte en volle producten. Dat is het uitgangspunt van PuurGezond. Kies bij elke maaltijd voor een basis van onbewerkte producten en je zit goed. Pure producten zijn bijvoorbeeld groenten, fruit, volle graanproducten, zuivel, noten en zaden, eieren, vlees en vis.

Pure, onbewerkte producten leveren meestal meer vitamines, mineralen, vezels en andere voedingsstoffen dan bewerkte en geraffineerde producten. Bovendien is een PuurGezonde voeding niet alleen smakelijk maar ook volwaardig. Volgens onderzoekers van Yale University kan een dergelijk voedingspatroon beschouwd worden als het meest gezonde.

De uitgangpunten voor PuurGezond zijn niet zomaar uit een duim gezogen. Ze zijn gebaseerd op wetenschappelijke gronden zoals de Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van vitamines, mineralen en vezels.

10 basisprincipes PuurGezond

  1. PuurGezond kiest voor onbewerkte en pure voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde en nutriëntdichtheid. Volgens onderzoekers van Yale University kan een dergelijk voedingspatroon beschouwd worden als het meest gezonde.
  2. Het PuurGezond voedingspatroon is vertaald in de PuurGezond piramide en de bijbehorende aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen. Dit is de dagelijkse basis. Wie volgens deze aanbeveling eet, krijgt 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van de meeste vitamines, mineralen, essentiële vetzuren en vezels binnen.
  3. Voldoende groenten en fruit is essentieel voor een gezonde voeding. Bij PuurGezond kiezen we daarom voor 3 porties fruit en tenminste 300-400 gram groenten per dag.
  4. Binnen de richtlijnen horen ook adviezen voor lichaamsbeweging, minstens een uur per dag. We adviseren om zo min mogelijk te zitten en om dagelijks minstens een half uur buiten te komen.
  5. PuurGezond sluit zich aan bij de huidige suppletieadviezen van de Gezondheidsraad, zoals voor foliumzuur tijdens de zwangerschap en vitamine D voor risicogroepen. We adviseren ook het gebruik van jodiumhoudend keukenzout en van jodiumrijke producten.
  6. Naast de PuurGezond basisvoeding is er  ruimte voor extraatjes zoals chocolade, wijn of een punt appeltaart op zijn tijd. De hoeveelheid extraatjes is afhankelijk van het activiteitenpatroon en wat de weegschaal aangeeft. Mannen hebben een hogere energiebehoefte dan vrouwen. Zij kunnen de basisvoeding aanvullen met wat extra granen, peulvruchten, eiwitten, vetten of extraatjes .
  7. Bij PuurGezond eten past ook aandacht voor duurzaamheid. We gaan uit van seizoensgroenten, bij voorkeur biologische producten en 2 à 3 vegetarische dagen per week. Streekproducten hebben een streepje voor binnen PuurGezond en eten is te bijzonder en waardevol om zomaar weg te gooien.
  8. In de richtlijnen en voorbeeld dagmenu’s op de website, boeken en folders van PuurGezond wordt uitgegaan van 7 eetmomenten op een dag, bestaande uit ontbijt, lunch, avondeten en maximaal 4 tussendoormomenten. Maar minder mag natuurlijk ook.
  9. We tellen geen calorieën en spreken niet over hoeveelheden voedingsstoffen. Mensen eten immers voedingsmiddelen en geen voedingsstoffen en de basisproducten leveren wat men nodig heeft.
  10. PuurGezond gaat uit van zelf koken, en van eenvoudige no-nonsense recepten die ook met weinig ervaring in de keuken goed te doen zijn.

Kortom: Genieten van vers, puur en gezond eten, ook als je op dieet bent of als je een voedingsadvies nodig hebt. Meer weten? Bel of mail voor een afspraak!



Follow by Email
Facebook
Facebook
LinkedIn